Sünnet olarak bazı namazlarda belirli bazı surelerin okunması varit olmuş mudur?

SORU: Vacip olarak bazı namazlarda belirli bazı surelerin okunması tahsis edilemiyor ise, sünnet olarak bazı namazlarda belirli bazı surelerin okunması varit olmuş mudur? Şöyle ki, şayet namaz kılan kişi varit olan bu hususu tercih edip amel etse sevap ve ecir alır mı?

CEVAP:

Evet, bazı namazlarda (belirli) bazı surelerin okunması varit olmuştur. (Namaz kılan kişinin varit olan bu hususu) tercih edip ( amel etmesi), ecir ve fazilete sebeptir… Bunlardan bazısını aşağıda zikredelim;

1- Cuma günü sabah (namazının) birinci rekâtında “elif-lâm-mîm tenzîl” (yani Secde suresini okumak) ve ikinci rekâtında “hel etâ ale’l insân” (yani Dehr-İnsan suresini) okumak sünnet (olarak varit) olmuştur. (Buharî, Cuma)

2- Cuma namazının birinci rekâtında “Cuma” suresini okumak ve ikinci rekâtında da “izâ câeke’l münâfikûn” (yani Münâfikûn suresini) okumak sünnet (olarak varit) olmuştur. (Müslim, Cuma)

3- Cuma namazının birinci rekâtında “sebbihi’sme rabbike’l âlâ” (yani A’lâ) suresini okumak ve ikinci rekâtında da “hel etâke hadîsü’l ğâşiye” (yani Ğâşiye) suresini (okumak) sünnet (olarak varit) olmuştur. (Müslim, Cuma)

4- Bu iki sureyi  -yani A’lâ ve Ğâşiye (surelerini)- (Ramazan ve Kurban) bayram namazlarında okumak aynı şekilde sünnet (olarak varit) olmuştur. (Müslim, Cuma) (Teshîl li-Mesâi’l-Kudûrî)

5- Abdullah b. Mesud (r.a)’dan rivayette, o, şöyle demiştir: “Rasûlullah (s.a.v)’in akşamdan sonraki iki rekatta ve sabah namazının (farzından) önceki iki rekatta “Kul yâ eyyühe’l kâfirûn” ve “Kul huve’l-lâhu ehad” (surelerini) okuduğunu kaç kere işittiğimi sayamam…” ( Tirmizî, Salât)

6- Ebû Hureyre (r.a)’dan rivayette, “Rasûlullah (s.a.v) sabah (namazının) iki rekat (sünnetinde) “Kul yâ eyyühe’l kâfirûn” ve “Kul huve’l-lâhu ehad” (surelerini) okudu…” (Müslim, Salâtü’l Müsafirîn)

7- İbn-i Abbas  (r.anhuma)’dan rivayette, “Rasûlullah (s.a.v) sabah (namazının) iki rekat (sünnetinin) birinci rekatında, Bakara (suresindeki 136.) ayet “Kûlû âmennâ billêhi ve mâ ünzile ileynâ”, ikinci rekatta ise (Âli İmrân suresindeki 52. ayet) “Âmennâ billêhi ve’şhed bi’ennâ müslimûn” okuyordu… (Müslim, Salâtü’l Müsafirîn; “Bezlü’l Mechûd Şerhu Süneni Ebî Dâvûd” (isimli eserde zikredildiği) gibi, manası, “yani Âli İmrân’daki (bu ayetin) tamamını (okuyordu)” demektir…)

8- İbn-i Abbas  (r.anhuma)’dan rivayette, “Rasûlullah (s.a.v) sabah (namazının) iki rekat (sünnetinde Bakara suresindeki 136.) ayet “Kûlû âmennâ billêhi ve mâ ünzile ileynâ” ve Âli İmrân (suresindeki 64. ayet) “Teâlev ilâ kelimetin sevâin beynenâ ve beyneküm” okuyordu… (Müslim, Salâtü’l Müsafirîn… Bundan maksat şudur: (Rasulullah s.a.v) birinci rekâtta “Kûlû âmennâ billêhi” okuyordu… “Beyhakî”’nin rivayetinde bu ayetin “Ve nahnu lehû müslimûn” ayetine kadar okunacağı açıkça beyan edilmiştir. Aynı şekilde ikinci rekâtta da “Kul yâ ehle’l kitâbi teâlev ilâ kelimetin” ayetinin tamamını okur…)