SORU: Oruçlu kişi, iki necaset yolundan yani ön ve arka yoldan başka göbek ve uyluk gibi bir yere cima ederse hükmü ne olur? Oruçlu iki kadının birbirine erkeklerin kadınlara yaptığı gibi yapmaları durumunda hükmü ne olur? Oruçlu kişi istimna/mastürbasyon yaparsa hükmü ne olur? Genel olarak mastürbasyon yapmanın hükmü nedir? Erkeğin, menisini karısının veya cariyesinin eli ile getirmesi caiz midir? Bir kimse hem evlenmemiş bekâr olur ve hem de cariyesi de bulunmazsa yahut bulunur da bir özürden dolayı ona ulaşamaz/yaklaşamazsa, bu durumda kalbi meşgul edecek derecede haddi aşan şehvetini mastürbasyon yapmakla teskin etmek isterse yapması caiz olur mu? İstimna yapmadaki günahın illeti nedir? Bir kimse aletini/zekerini duvara veya benzeri bir şeye sokarak menisini getirse hükmü ne olur?
CEVAP:
Oruçlu kişi, fercden yani iki necaset yolundan başka göbek (tebtîn) ve uyluk (tefhîz) gibi bir yere cima eder de menisi gelmezse orucu bozulmaz. Fakat menisi gelirse orucunu sadece kaza eder keffaret lazım gelmez. “İki necaset yolundan başka” kavliyle Şarih, Fethu’l-Kadîr’in şu ifadesine işaret etmiştir: “Ferc (sözüyle), ön ve arkadan (kubul ve dübürden) her birini kastetmiştir. O halde fercden başka (yere cimadan maksat), uyluk ve göbeğe cima etmektir.” Yani “ferc” kelimesi hükmen dübürü kapsasa da, lügat itibarı ile “dübürü” kapsamaz. el-Muğrib sahibi bu hususta şöyle demiştir: “Lügat âlimlerinin ittifakı ile erkek ve kadının önüne “ferc” denir. Ama ön/kubul ve arka/dübürün ikisi de hükmen ferctir.”
el-Fetih sahibi şöyle demiştir: “İki kadının birbirine erkeklerin yaptığı gibi yapmaları, fercden başka bir yere yapılan cima hükmündedir. (Bu durumda meni nazil olmazsa) bu iki kadından hiçbirine kaza lazım gelmez. Ancak kadının menisi gelirse sadece kaza lazım gelip, keffaret lazım değildir.”
Oruçlu kişi, el ile mastürbasyon/istimna yaparsa, meni gelmediği takdirde orucu bozulmaz. Fakat meni gelirse kaza gerekir. Muhtar olan kavil budur. “Elini nikâhlayan melundur” hadisi şerifinden dolayı istimna mekruh olsa da hüküm budur.
Ama kişi zina yapmaktan korkarsa, istimna yaptığından dolayı üzerine bir vebal olmaması ümit edilir. Ancak zahire göre bu bir kayıt/sınırlandırma değildir. Bilakis zinadan kurtulmak ancak bununla olacaksa, istimna yapılması vacip olur. Çünkü istimna zinadan daha hafiftir. Bu hususta el-Fetih’in ibaresi şöyledir: “Şehveti galebe çalar da onu teskin için istimna yaparsa, cezalandırılmaması umulur.” Mi’râcü’d-Dirâye’de ise bunun üzerine şu ziyade vardır: İmam Ahmed’den ve eski kavline göre Şafii’den rivayete göre istimna yapmaya ruhsat vardır. Fakat Şafii’nin yeni kavline göre ise istimna yapmak haramdır.
Erkeğin, menisini karısının veya cariyesinin eli ile getirmesi (onların eliyle istimna/mastürbasyon yapması) caizdir.
Şarihimiz “Hudûd” (hadler) bahsinde el-Cevhere’den naklen el ile meni getirmenin/istimnanın mekruh olduğunu söyleyecektir. Ama muhtemelen bundan murad, keraheti tenzihiyedir. Binaenaleyh Mi’rac’ın (yukarıda zikredilen “ruhsat vardır/caizdir”) kavline aykırı değildir.
es-Sirâc’da şöyle denilmektedir: İstimna yapmakla, kalbi meşgul edecek derecede fazla/aşırı olan şehveti teskin etmek ister de hem evlenmemiş bekâr olur ve hem de cariyesi de bulunmazsa yahut bulunur da bir özürden dolayı ona ulaşamaz/yaklaşamazsa, Ebûlleys, “bu durumda (istimna yapan) kimsenin üzerine bir vebal olmayacağını umarım” demiştir. Ama kişi, şehvetini celbetmek (zevklenmek) için istimna yaparsa günahkâr olur.
Burada bir şey kalıyor ki, o da şudur: Acaba günahın illeti, (“Elini nikâhlayan melundur”) hadisinin ifade ettiği gibi, cüz ile istimtâ (yani vücudun bir parçası olan eliyle zevk alıp istifade) etmek midir?
Ulema (istimnayı) “el” (keff) ile diyerek bununla kayıtlamış/sınırlandırmışlarsa da, bir kimse aletini/zekerini mesela kendi uylukları arasına sokarak menisini getirse aynı hükme girer mi?
Yoksa (günahın) illeti, (istimna yapmak için hiç bir) özrü yokken, haksız yere/yeri değilken şehveti coşturması ve meniyi israf etmesi midir? Bu hususta bir şey açıklayan görmedim. Zahire bakılırsa (günahın illeti) ikincisidir. Çünkü karısının ve benzerinin (cariyesinin) eli ile meni indirmesinde de meniyi israf vardır. Ama bir cüz ile istimtâ (olmasına rağmen bunu yapmak burada) mübahtır. Nitekim/keza uyluk ve göbekle meni indirmek de böyledir. Ancak eli ile veya benzeri bir şeyle meni getirmek böyle değildir.
Bu izaha göre bir kimse aletini/zekerini duvara veya benzeri bir şeye sokarak menisini getirirse yahut hararetine mâni olacak bir surette eliyle zekeri arasına bir hâil/perde koyarak (örneğin eline bir sargı dolayarak) bu işi eli ile görse yine günahkâr olur. Bu söylediğimize Zeylaî’nin ifadesi de delâlet eder ki, Zeylaî eliyle istimna yapmanın helal olmadığına, “onlar ki iffetlerini korurlar” ayeti ile istidlâl etmiş/delil getirmiş ve “cima/istimtâ/şehveti izale için ancak zevce ile cariyeden istifade mübah kılınmıştır” demiştir. Bu da, şehvetin izalesinin bu ikisinden başka bir şey ile helal olmadığını gösterir. Benim anladığım budur. (İbn-i Âbidîn, Oruç Bahsi)