SORU: Fıkıh kitaplarında zikredildiğine göre, Ebû Hanife (rh.a); “Yağmur duasında sünnet olan bir namaz yoktur” demiştir. Ebû Hanife (rh.a)’in bu sözünün manası nedir?
CEVAP:
Ebû Hanife (rh.a)’in; “Yağmur duasında sünnet olan bir namaz yoktur” sözünün manası (şudur); “yağmur duasında, yağmur duasının ancak kendisiyle sahih olduğu bir namaz tayin olunmamıştır/belirlenmemiştir ve böyle bir namaz sünnet-i müekkede de değildir…” (Teshîl li-Mesâi’l-Kudûrî)
“el-Hidâye” sahibi şöyle demiştir: “(Nebî) (s.a.v) (istiskâ namazını) bir defa kılmış, diğer defa da ise terk etmiştir ve bu nedenle de sünnet değildir…”
“eş-Şâmî, Reddü’l Muhtâr”’da (el-Hidâye’nin sözünü nakledip peşi sıra) şöyle demiştir: Yani “çünkü sünnet, (Nebî s.a.v’in yapmaya) devam ettiği (şeydir). Bir defa yapıp başka zaman terk etmesi (bu fiilin) mendup olduğunu ifade eder. Teemmül et (etraflıca derin düşün)…”
Ben (yani el-Bernî) derim ki: “(Yağmur duasında kılınan) namazı mutlak surette nefyetmek, sahih olan hadislere muhaliftir. O takdirde Ebû Hanife (rh.a)’den nakledilen (sözün), (bu namazın) müekked sünnet olduğunun nefyine hamledilmesi gerekir, sünnet olmasının mutlak olarak nefyine değil…” (Yani Ebû Hanife (rh.a) bu namazın sünnet olduğunu değil de, sadece müekked sünnet olduğunu nefyetmiştir…)