SORU: Beş vakit namazı vakit içerisinde hangi zamanlarda kılmak daha faziletlidir?
CEVAP:
Bu hususta bir tafsilat olup, bu da (aşağıda) geldiği gibidir;
1- Sabah namazında (“isfâr”, yani) ortalık aydınlanıncaya kadar (bekleyip kılmak) müstehaptır. (“İsfâr” vaktinin güneşin doğmasından ne kadar önce olduğu hususunu ise şöyle açıklayabiliriz): (Kişi) ortalık aydınlanınca namaza başlayıp (namazı) sünnet olan kıraat ile kılarak öyle bir vakitte bitirmesi (lazım) ki, şayet (herhangi bir sebepten dolayı) namazın fasid olduğu ortaya çıkarsa, (namazı) tekrar (yeni bir) abdest ve sünnet bir kıraat ile iade edecek (kadar zaman kalması gerekir). Güneşin doğup doğmadığında şüpheye düşecek (bir vakte) kadar da (namazı) geciktirmez. el-Bahru’r-Râik…
2- Yazın öğle namazında “ibrâd”, yani (öğle namazını) geciktirmek müstehaptır. Kışın ise (öğle namazını) hemen kılmak müstehaptır…
3- (Gerek) kışın (gerek) yazın ikindi namazını güneş değişmediği zamana kadar geciktirmek müstehaptır. (Güneşin) değişmesi(nden maksat), öyle ki (güneşe) baktığında gözlerin onu görmekle kamaşmaz…
4- (Gerek) kışın (gerek) yazın akşam (namazını) hemen kılmak müstehaptır…
5- Yatsı (namazını) gecenin üçte birine kadar ertelemek müstehaptır…
(Yukarıda anlatılan) bu (vakitler), genel hallerde ve normal günlerdedir. Şayet havanın bulutlu olduğu bir gün ise, ikindi ve yatsı (namazlarının) hemen kılınması müstehaptır. (Hava bulutlu olduğunda bu iki namazın) haricinde (kalan namazların ise) geciktirilmesi müstehaptır…
6- Gece namazına aşinalık kazanan kimse uyanacağına güveniyor ise vitir namazını gecenin sonuna ertelemesi müstehaptır. (Uykudan kalkacağına) güvenmeyip, ikinci fecirden önce uyanamayacağından korkan kimse ise yatmadan önce vitir (namazını) kılar… (Teshîl li-Mesâi’l-Kudûrî)