İslam’da Arabulucu tayin etmek davalı ve davacıya caiz ve sahih midir? Arabulucu/hakem olan kişinin ve Kâdının hükmü, anne-babaları, çocukları ve hanımlarının lehinde veya aleyhlerinde olursa geçerli midir?

SORU: Arabulucu tayin etmek davalı ve davacıya caiz ve sahih midir? Arabulucu/hakem olan kişinin ve Kâdının hükmü, anne-babaları, çocukları ve hanımlarının lehinde veya aleyhlerinde olursa geçerli midir?

CEVAP:

a) Davalı ile davacı, aralarında hükmetmesi için, hükmetmeye salahiyetli bir kimseyi arabulucu/hakem tayin etseler sahih olur…

b) Hakem tayin edilen kimsenin, davacının getirdiği şahide binaen veya davalının ikrarına binaen yahut (davalının) yemin etmemesine binaen onlar üzerine vermiş olduğu hüküm geçerli olur…

c) Boşanma, köle azat etme, kefalet, nafakalar, borçlar, alış-veriş ve daha başka içtihat edilmiş meselelerde hakemlik/arabuluculuk sahihtir… Hadler ve kısasta Kâdıdan başkasını hakem tayin etmek sahih değildir…

d) Arabulucu/hakem olan kişinin ve Kâdının hükmü, anne-babaları, çocukları ve hanımlarının lehinde olursa geçersizdir. Ama bu kişilerin aleyhlerinde vermiş oldukları hüküm geçerlidir…

(İbn-i Âbidîn ve Mültekâ/Mevkûfât)