SORU: Temiz bir elbise bulamayan ve yanında elbisedeki pisliği temizleyecek bir şey de olmayan kişi ne yapar?
CEVAP:
(Namazını) bu necis elbiseyle kılar. Bu şekilde namazı sahih olup, iade etmesi de gerekmez… (Teshîl li-Mesâi’l-Kudûrî)
“el-Kudûrî” sözü bu şekilde özetledi. “el-Hidâye” sahibi ise (bu mevzuyu) tafsilatlandırıp şöyle dedi: Bu (mesele) iki vecih üzeredir.
1- Şayet elbisenin dörtte biri veya daha fazlası temiz ise, o (elbiseyle) namaz kılar. Eğer çıplak olarak namaz kılarsa caiz olmaz. Çünkü bir şeyin dörtte biri onun tamamının yerine geçer.
2- Şayet (elbisenin) temiz (olan kısmı) dörtte birden daha az ise, Muhammed (rh.a)’e göre ve Şafi (rh.a)’in de bir kavline (göre hüküm) yine aynıdır. Çünkü (bu elbise) ile namaz kılmada yalnızca bir farzın terki söz konusudur. Çıplak olarak namaz (kılmada) ise birçok farzın terki söz konusudur.
Ebû Hanife ve Ebû Yusuf (rh.aleyhima)’ya göre ise (kişi), çıplak olarak namaz kılma ile, (o elbiseyle) namaz kılma arasında muhayyer olup, (elbiseyle namaz kılması) daha faziletlidir. (Necis de olsa elbiseyle namaz kılmanın daha faziletli olması), (avreti) örtmenin yalnızca namaza münhasır olmamasından, temizliğin ise sadece namaza has olmasındandır.